PANDUAN PERMULAAN PERNIAGAAN

6:49 PM Edit This 1 Comment »
Untuk memiliki sesuatu perniagaan di Malaysia , anda perlu tahu dahulu tentang badan mana yang bertanggungjawab dalam hal ini. Badan yang paling penting yang anda perlu ambil perhatian terlrbih dahulu dan mendaftarkan perniagaan adalah dengan Companies Commission of Malaysia juga dikenali sebagai SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia ). Ini adalah badan kerajaan di mana anda perlu mendaftarkan syarikat anda dengan badan tersebut. Objektif utamanya ialah memastikan bahawa perniagaan anda adalah sah dan berdaftar untuk memastikannya boleh beroperasi. Mereka menetapkan syarat bahawa setiap syarikat telah dibangunkan dengan baik dan sempurna dan juga perjalanan tatacara tentang kawalan dalam syarikat seperti nama dan maklumat terperinci dalam syarikat. Sebelum anda memulakan sesuatu perniagaan, anda perlu untuk terlebih dahulu menamakan syarikat anda di mana ia akan disemak dan dan diluluskan oleh SSM sebelum kelulusan diterima kepada anda.

Terdapat dua jenis perniagaan yang utama terdapat di dalam Malaysia yang terbuka untuk pendaftaran. Jenis yang pertama ialah hak milik mutlak atau hak milik sendiri di mana anda bertanggungjawab secara sendiri di dalam semua hal yang berkaitan segala operasi, keuntungan dan kerugian di dalam syarikat. Ini bermakna hak milik syarikat tersebut dinamakan dengan nama anda di mana anda bertanggungjawab dalam menanggung risiko yang terdapat dalam perniagaan anda. Perniagaan hak milik sendiri juga dibahagikan kepada dua bahagian. Yang pertama ialah dinamakan dengan Enterprise. Enterprise bermakna perniagaan yang dimiliki sendiri oleh individu di mana anda sendiri akan menanggung keseluruhan perbelanjaan dan keuntungan dalam syarikat. Ini bermakna dalam hal seperti muflis, anda perlu bertanggungjawab dalam semua liabiliti dalam syarikat tersebut. Selain dari hak milik individu melalui kaedah enterprise, terdapat juga perniagaan hak milik sendiri melalui penswastaan yang terhad di mana di dalam Malaysia dikenali sebagai Sendirian Berhad (Sdn Bhd). Di sini bermakna segala liabiliti di dalam perniagaan bergantung sepenuhnya kepada syarikat, di mana anda perlu mengisytiharkan segala perbelanjaan dan keuntungan dalam perniagaan di dalam akaun syarikat.

Jenis lain di dalam perniagaan ialah perkongsian perniagaan yang tertakluk dalam Akta Perkongsian 1961. Ini bermakna boleh terdapat lebih dari dua pemilik dalam syarikat yang memiliki perniagaan. Dengan mendaftarkan dengan lebih dari dua pemilik, anda akan boleh menapis segala risiko dalam perniagaan selain dari menanggung keseluruhan risiko secara bersendirian. Perkongsian adalah perniagaan yang sangat biasa kerana perniagaan ini dijalankan lebih dari seorang pemilik.

Bagi syarikat yang telah membangun dan sedang berkembang, anda boleh membesarkan modal perniagaan dengan menukarnya kepada syarikat awam yang disenaraikan. Di sini anda akan berkongsi perkongsian syarikat dengan orang awam untuk menambah modal untuk syarikat. Jenis perniagaan ini adalah di mana anda menyenaraikan nama syarikat anda di bawah Bursa Malaysia dan membolehkan orang awam berkongsi modal pusingan untuk syarikat. Selalunya dimulakan dengan Tawaran Saham Awam, saham dalam syarikat anda akan ditawarkan kepada orang awam dengan selalunya harga yang murah dan senaraian yang dibuat akan menyebabkan saham syarikat anda akan meningkat dengan sedikit.

1 comments:

Fatin Zara said...

kalau terlewat daftar di ssm adakah akan di denda?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...